Illustrasjonsbilde for artikkelen om lange late dager hos Treningsglad.no

5 tips for treningsglede i disse lange, late dager

Sist oppdatert: 09.07.2020 | Få ditt innlegg publisert!

Hva må du gjøre for å kunne oppleve langsomme dager med blikkstille vann, ro i sjela og en kropp som virker?

Artikkelen er skrevet av en ekstern skribent. Meninger som fremkommer er skribentens egne. Artikkelen er ikke faktasjekket.

Når sommeren ligger der, åpen for alle forslag, og det er fri så langt beina kan gå….

Går du da?

Knyter du på deg skoene, de som tåler litt terreng og kanskje vann? Fyller du vannflasker, pakker en liten sekk og trasker avgårde?

Fra fjelltur denne uka

Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke alltid gjør det. Det er stadig andre ting som gjøres. Men i de siste årene har jeg gjort det oftere enn før. Lengre enn før. Og gjerne alene.

Gått altså. Snørt mine sko og vendt ansiktet oppover, innover eller utover. Det er alltids et mål å gå mot. Eller enda bedre. Målløs vandring etter innfallsmetoden.

Tidligere kunne jeg ikke ta disse turene. Jeg hadde ikke nok erfaring. Jeg visste ikke hvor det var fint å gå, jeg hadde ikke bra nok utstyr. Jeg fant ikke sitteunderlaget eller termosen.

Unnskyldningene var ikke vanskelig å finne. Men jeg tror faktisk det handlet om noe helt annet. Jeg hadde rett og slett ikke kropp til å takle det. Og jeg hadde ikke riktig næring i kroppen.

Med overmot de første tjue minuttene gikk det bra, men jeg brukte raskt opp frokostens brødskiver med ost. Og da melkesyra kom samtidig med motløsheten og tørsten, da var det lettere å gi seg før de beste opplevelsene dukket opp.

Kanskje hadde jeg med meg proviant. Boller, sjokolade eller noe annet godt. Og kaffe. Sånn som vi ser på bilder. Det er jo sånn det skal være, ikke sant? Vel, jeg brukte raskt opp energien der også, så turene mine ble ikke så lange som jeg drømte om.

Nå, noen år etter, har jeg satt meg bedre inn i hvordan kroppen er helt avhengig av riktig næring for å kunne yte sitt beste. Avhengig av hvor krevende arbeid den skal gjøre, må inntaket tilpasses oppgaven. Jeg sørger for å få i meg alt det kroppen min trenger, og ikke bare det som smaker syltetøy og kaffe.

Frokosten er den viktige starten, og jeg lar aldri noe ødelegge mine nye frokostrutiner. Uansett hvor jeg er i verden. I tillegg har jeg funnet riktig ernæring i forbindelse med treningsøkter.

Der jeg i tidligere år har satt rekord i antall oppstarter av treningsopplegg med tilhørende dietter, og en ganske selvsagt falitterklæring etter 3 – 4 uker, har jeg nå en varig glede av å bruke kroppen jevnt og sunt, spise jevnt og sunt, og jeg kjenner at kroppen min er sterk og sunn.

Når jeg nå pakker sekken for å gå en lengre tur, legger jeg gjerne oppi noe ekstra. Kanskje et ekstra par sko og sokker, fordi det er godt å bytte på. Noen ganger tar jeg med meg hengekøya mi og det store saueskinnet.

Jeg har alltid med en god ullgenser til de stille øyeblikkene, langt vekk fra alt og alle. Håndkle, kopp, votter, bøff. Flere flasker vann pakker jeg gjerne. Som regel trenger jeg dem ikke, for i landet vårt er det stort sett trygt å fylle flaska i bekkene.

Men jeg pakker likevel, og kanskje stormkjøkken eller noe annet snedig, som gnagsårplaster.

Poenget mitt er at nå er jeg ikke lenger redd for at sekken skal bli for tung. Jeg tåler det.

Mine 5 første tips

Mitt første tips til deg er å få i deg riktig næring. Det starter gjerne der. Hvis du er interessert i å vite mer om det, kan du bare følge meg eller kontakte meg på @hverdagsenergi

Mitt andre tips er å sørge for at sekken sitter godt på kroppen din. En god sekk har gjerne godt belte rundt hoftepartiet og en reim foran brystet. Det avlaster skuldrene og fordeler vekta. Jeg er ganske kort, og syns mange sekker blir litt lange i ryggen.

Mitt tredje tips er å følge merka stier, eller skaffe gode kart over området du vil gå i. Det finnes for eksempel en god del bra tips til ruter på appen UT. Det er sjelden en god opplevelse å miste følelsen av hvor du er.

Mitt fjerde tips til deg er å starte rolig. Gjerne korte skritt i bakkene. Finn en rytme som du liker å gå i, og avpass heller lengden på skrittene etter stigninga der du går.

Mitt femte tips er å ikke ta for lange pauser om du skal gå langt. Det er dessverre fort gjort å stivne litt i kroppen, hvis du først går deg god og varm opp en bakke, og så setter deg ned. Stopp heller bittelitt her og der, for å ta bilder. Det er alltids noen artige motiver å finne.

Da kan sommerens lange, late dager handle om fraværet av mas og jag.

Langsomme dager med blikkstille vann, ro i sjela og en kropp som virker.

God tur!

Artikkelen er sponset av Jane Wernersen, selvstendig Herbalifedistributør - nettbutikk

Om skribenten

Bilde av skribent Jane Wernersen

Jane Wernersen

Jane Wernersen slår et slag for hverdagsenergi, mestringsglede og det å leve skikkelig. Hun har selv endret vaner og fått en sterkere og sunnere kropp, og nå hjelper hun andre til å nå sine egne mål. Jane er lærer i ungdomsskolen, skribent, forfatter og entertainer. Du finner henne som Selvstendig Herbalifedistributør med egen nettbutikk og på Instagram som @hverdagsenergi.