Hovedbilde til artikkel om trening i tidsklemma av Veronica Garberg

Trening i tidsklemma

Sist oppdatert: 17.08.2020 | Få ditt innlegg publisert!

Er det bare supermennesker som klarer å få til trening i en travel hverdag, eller finnes det ting vi alle kan bli bedre på?

Artikkelen er skrevet av en ekstern skribent. Meninger som fremkommer er skribentens egne. Artikkelen er ikke faktasjekket.

Flere jeg snakker med sier de ikke har tid til trening.

Det er jobb, lekser, møter, middagslaging, kjøring til fritidsaktiviteter osv. Det tar jo aldri slutt, også skal de ha tid til å trene også?

Nei, da må døgnet ha flere timer.

Kjenner du deg igjen?

Men noen klarer det jo!

De må jo være noen slags supermennesker da?

Joda på en måte er vi jo det, vi er utrolig gode til å planlegge.

En løpetur mens guttungen har fotballtrening, ei styrkeøkt i stedet for en serie på Netflix, ei trappeøkt i matpausen.

Sykle til eller fra jobb.

Det går, men det må planlegges.

Det er titt og ofte at jeg har løpt meg en tur i skogen, tatt meg en rask vask i bekken og tatt på ei ny trøye fordi noen skal hentes eller jeg må være en ny plass og rekker ikke hjem for å dusje.

Sånn er det bare.

Valget mellom å få den løpeturen eller ikke.

Om man velger å se muligheter og leter litt etter de, så dukker de opp.

Men det må prioriteres.

Du må ønske å få det til!

Hva med å sykle en ettermiddagstur med barna eller ta ei styrkeøkt på lekeplassen mens barna leker?

Det er nydelig å falle ned i sofaen på kvelden, men om du har en avtale med noen er det kanskje lettere å komme opp av sofaen og ut på joggetur eller på treningssenteret?

Da er du både aktiv og sosial.

Lag avtaler med noen.

All trening er bedre enn ingen trening, så om du får kun 20 minutter den ene dagen så er det bra nok. Mye bedre enn 0 minutter.

Vi mennesker er såkalte “vanedyr”, og vi elsker rutiner og sånn som det alltid har vært.

Om du klarer å få en rutine på treningen kan det være lettere å holde på det, og etter en stund trener du hver onsdag kveld for det er sånn du alltid har gjort.

En ukentlig rutine hvor du har et par faste halvtimer som er til deg selv og trening.

Et lurt tips kan også være å pakke en bag i bilen med treningstøy og joggesko. Får du plutselig litt tid mellom møter eller en time på ettermiddagen rett etter jobb ledig så har du ingen unnskyldning.

Fordi bagen er pakket!

Husk å skryte av deg selv og klapp deg selv på skulderen når du har gjennomført ei trening. Det spiller ingen rolle om den er lang eller kort.

Du gjorde det!

Et par treningsøkter i uken er god investering i fremtiden.

Se mulighetene.

Om skribenten

Bilde av skribent Veronica Garberg

Veronica Garberg

Veronica Garberg kommer fra Kristiansand. Hun er opptatt av trening, kosthold og har et ønske om å inspirere andre til å finne sin treningsglede. Du finner henne på Instagram som @garbergveronica.